Jackie Kennedy Onassis: Μαθήματα στιλ από την Πρώτη Κυρία της μόδας!

Από φοιτήτρια στο Παρίσι στον Λευκό Οίκο κι από εκεί στην αγκαλιά του Ωνάση και το πάνθεοντης haute couture!
Jackie Kennedy Onassis: Μαθήματα στιλ από την Πρώτη Κυρία της μόδας!



Στιλ, φινέτσα και χάρη είναι το τρίπτυχο που μπορεί να περιγράψει την Jacqueline Lee Bouvier, μετέπειτα Kennedy, κι εν συνεχεία Onassis. Εκτός από ισχυρούς γάμους, η Jackie, που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1929, έλκυε τη δύναμη και την εξουσία σαν το φως τις πεταλούδες. Δυναμική προσωπικότητα, συγκροτημένη κι ευγενική ήταν μια από τις πρώτες γυναίκες προέδρων στην Αμερική, που χρησιμοποίησε τα προνόμια αυτής της θεσμικής θέσης. Αγαπητή ανάμεσα στους κοσμικούς κύκλους και τη διεθνές jet set σκηνή, άφησε εποχή όχι μόνο με το έργο της, αλλά κυρίως με το στιλ της.

Το στιλ της Jackie εξελισσόταν μαζί της. Γνωρίζοντας ότι η εικόνα είναι το μεγαλύτερο όπλο προπαγάνδας, εκμεταλλεύτηκε τη γυναικεία της φύση, αναδεικνύοντας την, κι οδηγώντας τόσο τις θαυμάστριες της όσο και τον χώρο της μόδας σε μικρές επαναστάσεις – ορόσημα, προσαρμοζόμενη κάθε φορά στο κύμα της εποχής.

Τα μεγάλα γυαλιά ηλίου, τα μαντήλια, τα καπέλα και τα κοσμήματα ήταν λίγα μόνο από όσα συνδέθηκαν άρρηκτα με τη στιλιστική της ταυτότητα. Ενώ, άφησε το στίγμα της τόσο με τις casual εμφανίσεις όσο και με τις επίσημες βραδινές της.

Η επιρροή της στο χώρο της μόδας ήταν τόσο μεγάλη, αφού συνειδητά ή ασυνείδητα την χρησιμοποιούσε ως μέσο έκφρασης. Με απλά λόγια, ήταν το πρίσμα εκείνο μέσα από το οποίο απέδιδε κάθε φορά τις αλλαγές στη ζωή και την πραγματικότητα της. Κι αυτό φαίνεται αν προσέξεις λίγο καλύτερα τις εμφανίσεις της. Για παράδειγμα, η Jackie ως φοιτήτρια έχει διαφορετικό στιλ-εμπνευσμένο από την μποέμ θεωρητική ζωή των Καλών Τεχνών. Στη συνέχεια, η πρό αλλά και μετά Λευκού Οίκου εποχή είναι καθοριστική για την εικόνα της, όπως και η δολοφονία του συζύγού της John F. Kennedy, που με τη στάση της θέτει νέα στάνταρ στο πένθιμο στιλ. Κάτι που συμβαίνει και στη ζωή της με τον Ωνάση, όπως και στη συνέχεια που αποφασίζει να αποτραβηχτεί από τη δημοσιότητα και να εργασθεί ως επιμελήτρια βιβλίων για πάνω από 20 χρόνια μέχρι το τέλος της ζωής της.

 

Αν τα ρούχα της Jackie έμοιαζαν σαν να άξιζαν εκατομμύρια, ήταν γιατί τόση ήταν η πραγματική τους αξία. Κάθε χρόνο ξόδευε τεράστια χρηματικά ποσά στην γκαρνταρόμπα της, μέχρι να αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη της υψηλής ραπτικής.

Βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν ήταν ένα «πρόβατο» της μόδας που ακολουθούσε άκριτα τις επιταγές της. Η Jackie τελειοποίησε το δικό της στιλ μέσα από κομμάτια κατάλληλα για τις εκάστοτε περιστάσεις και τη δική της σιλουέτα. Αυτές οι δύο αρχές ήταν η βάση για να ανθίσει το λεγόμενο διακριτό στιλ ντυσίματος Jackie O.

Τα μικρά φορέματα, τα ταγέρ και τα μίντι παλτά σε συνδυασμό με τις premium τσάντες, τα pillbox καπέλα και τα μεγάλα οβάλ γυαλιά την έκαναν μοναδική κι επιτομή της επαναστατικής, μοντέρνας, φρέσκιας και δυναμικής γυναίκας.

Ανάμεσα στις μεγάλες της αδυναμίες ήταν οι ευρωπαϊκοί οίκοι μόδας. Οι αγαπημένοι της ήταν οι Balenciaga, Givenchy, Yves Saint Laurent, Ungaro, Dior και Chanel. Αγόραζε μπότες ως το γόνατο από τον Charles Jourdan, τις γόβες της από τον Ferragamo και τις κλασικές τσάντες της από τον Gucci.

Ήταν παρορμητική, δαπανούσε ολόκληρες περιουσίες μέσα σε λίγα λεπτά, μόνο και μόνο για να επιστρέψει πολλές από τις αγορές της την επόμενη μέρα. Συχνά φορούσε τα ρούχα της μια φορά και στη συνέχεια αυτά μεταπωλούνταν σε καταστήματα πολυτελείας με μεταχειρισμένα κομμάτια στη λεωφόρο Μάντισον. Αν έβρισκε μια κασμίρ ζακέτα και της άρεσε και κυκλοφορούσε σε 18 χρώματα, θα τα αγόραζε όλα, και τα 18, από δύο φορές το καθένα.

Στις αρχές της δεκαετίας του εξήντα 60 τα υπέρογκα έξοδα της –σε βαθμό εμμονής- έγιναν αντικείμενο σφοδρής κριτικής δημόσια από τον ίδιο της τον άνδρα και Πρόεδρο Kennedy. Έτσι, αναγκάστηκε να περικόψει τα κομψά παριζιάνικα couture συνολάκια της για χάρη λιγότερων γνωστών Αμερικάνων σχεδιαστών. Όμως, της ήταν αδύνατον να τα απαρνηθεί!

Την ημέρα που ο Kennedy πυροβολήθηκε φορούσε ένα ροζ μπουκλέ κοστούμι Chanel, μια φίρμα που συνέχισε να φοράει μέχρι το 1975.

Η Madame de Clermont-Tonnerre, εκπρόσωπος της Chanel στο Παρίσι είχε πει «Ήταν ένας πιστός πελάτης και πολύ μεγάλη επιρροή. Ήταν ένα μεγάλο αστέρι, η μόνη γυναίκα εκείνη την εποχή για να ενσαρκώσει την απόλυτη κομψότητα. Ήταν πολύ πιο κομψή από την πριγκίπισσα Καρολίνα ή την Diana. Ήταν ένα πρότυπο για πολλές γυναίκες».

Στο γάμο της με τον Αριστοτέλη Ωνάση το 1968, φόρεσε ένα δαντελένιο μπεζ φόρεμα του Ιταλού σχεδιαστή Valentino. Ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα κομμάτια υψηλής ραπτικής τους σε ολόκληρη την ιστορία του οίκου, που αντιγράφηκε πάνω από 29 φορές. Συνέχισε να φορέσει Valentino όλη της τη ζωή.

Ο Valentino σε ένα αφιέρωμα θα πει για το στιλ της «Το ύφος της ήταν πάντα μια μεγάλη πηγή έμπνευσης για τη δουλειά μου. Είχε αυτή την εσωτερική ποιότητα να κάνει το πιο απλό φόρεμα, το πιο άθλιο αδιάβροχο ή το πιο παλιό παντελόνι, να δείχνει κομψό. Το πως να φορέσει ένα μαντίλι, ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου, μια τσάντα ή παπούτσια ή ακόμα και ξυπόλυτη ή με μια τιάρα ήταν κάτι φυσικό για εκείνη, δεν είχε δεύτερες σκέψεις, ήξερε από ένστικτο».

Στα τέλη της δεκαετίας του 70 που υιοθέτησε ελαφρώς πιο σπορ εμφάνιση, με εφαρμοστά κασμιρένια T-shirts και παντελόνια ελαφρώς καμπάνα. Ήταν κομψό, κλασικό και διαχρονικό.

Το 1989, το sixties look της Jackie Kennedy επανέρχεται δυναμικά στη μόδα. Τα ταγέρ σε καραμελένια παστέλ χρώματα, τα φορέματα και τα tailored παλτά έκαναν την εμφάνιση τους στις πασαρέλες των Chanel, Oscar de la Renta, Carolina Herrera, Isaac Mizrahi, Bill Blass και Carolyne Roehm. Οι φωτογραφήσεις μόδας σε κάθε περιοδικό παρουσίαζαν ένα υβρίδιο του στιλ της από την εποχή με τον Kennedy και την αντίστοιχη με τον Ωνάση, σε συνδυασμό με τα πανταχού παρόντα γυαλιά Jackie O, τα μικροσκοπικά καπέλα και τσάντες.

Η Jackie ήταν το στιλ της: ξεκάθαρο, απέριττο, φινετσάτα πολιτικά ορθό. Το αποδεικνύουν οι εικονικές φωτογραφίες και οι θρυλικές εμφανίσεις της. Εικόνες διαχρονικές που περιγράφουν την ουσία της μόδας και του πραγματικού στιλ.