Αρώματα, καλλυντικά, συλλογές prêt-a-porter, κοσμήματα, διαφημίσεις, διάσημα πρόσωπα κι ένας εκκεντρικός καλλιτεχνικός διευθυντής (Karl Lagerfeld). O μύθος της Coco Chanel συνεχίζει να ζει στην καθημερινότητα μας, αλλά κυρίως εκεί που ανήκει: στα πρωτοσέλιδα των μεγαλύτερων περιοδικών μόδας, στα μουσεία τέχνης, το Hollywood και τις πιο ακριβές και πρωτοποριακές πασαρέλες του κόσμου.
Είναι γνωστό –καθολική κι αναμφισβήτητη αλήθεια όπως η ανατολή του ήλιου κάθε πρωί- ότι η Chanel άλλαξε για πάντα την ιστορία της μόδας. Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι η προσωπική της ζωή. Βλέπεις, η καθημερινότητα της δεν ήταν μόνο ράψιμο…είχε έρωτα! Πολύ έρωτα! Από αυτόν που δεν ενδείκνυται για λιγόψυχους!
Έτσι, με αφορμή την επέτειο των γενεθλίων της, το #FollowMe κάνει μια μικρή αναδρομή στην ερωτική ζωή της Coco Chanel χωρίς την οποία δεν θα υπήρχε έμπνευση. Αλλά βασικά ούτε καν η ίδια η Coco!
Χωρίς οικογένεια
«Δεν μου αρέσει η οικογένεια. Γεννιέσαι μέσα σε αυτήν όχι από αυτήν. Δεν έχω γνωρίσει ποτέ τίποτα πιο τρομακτικό από την οικογένεια» δήλωσε η Coco Chanel σε έναν από τους φίλους της όταν έλεγε και ξανάλεγε την ιστορία της ζωής της με τη δική της οπτική όπως έραβε και ένωνε ρέλια κι υφάσματα για να τα κάνει μοναδικά έργα τέχνης.
Τα επίσημα έγγραφα δείχνουν ότι η μητέρα της, Eugénie, γέννησε την Gabrielle στις 19 Αυγούστου του 1883 σε ένα οίκο απόρων. Ήταν ανύπαντρη κι ο πατέρας της Chanel, Henri-Albert ένας πλανόδιος έμπορος. Όλη την παιδική της ηλικία την πέρασε σε ορφανοτροφεία και καθολικά σχολεία, καθώς δεν υπήρχαν τα οικονομικά μέσα για κάτι καλύτερο κι η Eugénie πεθαίνει όταν η Coco ήταν 11 χρονών.
Στα 18 της φεύγει από τη σχολή με τις καλόγριες την οποία παρακολουθούσε και την στέλνουν σε μια άλλη στην Notre Dame στο Moulins. Εκεί της βρίσκουν δουλειά ως μοδίστρα σε ένα γειτονικό μαγαζί που εξειδικευόταν στην πώληση ρούχων για κηδείες. Τα Σαββατοκύριακα δουλεύει ως επιδιορθώτρια ρούχων του γαλλικού στρατού. Εκεί δεκάδες άντρες την βλέπουν και μαγεύονται από την εμφάνιση και τα νιάτα της. Οι προσκλήσεις για ραντεβού κι εξόδους διαδέχονται η μια την άλλη. Οι καβαλιέροι της την βγάζουν στα ωραιότερα θέατρα, μπουάτ και μαγαζιά της εποχής. Και τότε έρχεται ο έρωτας. Όχι με κάποιον από τους συνοδούς της, αλλά με τη μουσική και το σανίδι.
Υπήρχαν διάφορες σχέσης της μιας –ίσως και περισσοτέρων- βραδιάς με πολλούς από τους στρατιώτες που συνέρρεαν για να τους γαζώζει η Coco τις στολές τους. Όμως η καρδιά της άνηκε στο τραγούδι και τη σκηνή.
Έτσι, αρχίζει τις εμφανίσεις σε διάφορα νυχτερινά μαγαζιά, προσελκύοντας ορδές νέων και στρατιωτών που γέμιζαν τον χώρο για να την δουν. Η ίδια ποτέ δεν μιλούσε για αυτό το κεφάλαιο της ζωής της, απορρίπτοντας το ως αστικό μύθο. Συγκεκριμένα έλεγε ότι «Έχουν σκαρφιστεί τόσα πολλά για μένα. Ότι ξεκίνησα από κέντρα μουσικής, όπερα μέχρι και μπουρδέλα. Συγνώμη που η ζωή μου δεν ήταν τόσο εντυπωσιακά ενδιαφέρουσα»!
Etienne Balsan
Ένα από τα πολλά μυστήρια του μύθου της Coco Chanel είναι η σχέση της με τον αξιωματικό Etienne Balsan, έναν βαθύπλουτο playboy της Belle Époque. Ο Balsan ποτέ δεν πρόδωσε τα μυστικά της ακόμα κι όταν εκείνη ήταν πιο διάσημη από αυτόν. Λέγεται ότι αυτός την μύησε στον έρωτα και τις έμαθε τις χαρές της πολυτέλειας. Όμως, όσα ψήγματα αλήθειας κι αν υπάρχουν σε αυτό, το σίγουρο είναι ότι η Coco τον χρησιμοποίησε ως σκαλοπατάκι για να κάνει την είσοδο της στην καλή κοινωνία του Παρισιού.
Οι δυο τους συνέχισαν να είναι φίλοι μέχρι το θάνατό του το 1953, κι αν η πρότερη ερωτική τους ζωή είχε σημαδευτεί από τις απιστίες του, ο Balsan της έμεινε πιστός χωρίς να παντρευτεί ποτέ.
Arthur ‘Boy’ Capel
Όσο καιρό η Coco ήταν με τον Balsan γνώρισε τον Arthur Capel, που οι φίλοι του φώναζαν Boy. Άλλος ένας αριστοκράτης στο καρνέ της με τη φήμη του playboy! Ήταν φίλοι με τον Balsan και μοιράζονταν τον ενθουσιασμό τους για τις όμορφες γυναίκες. Ήταν το 1909, η Chanel στα 26 της, όταν του ανακοίνωσε ότι θα άφηνε τον Balsan για εκείνον. Ο Boy δεν την άκουγε ούτε της το επέτρεπε, παρόλο που συνέχιζε να τον ακολουθεί παντού. Μόνο όταν την έχασε για 3 ημέρες η ζήλια τον έκανε να συνειδητοποιήσει πόσο ερωτευμένος ήταν μαζί της!
Μια γυναίκα, δύο άντρες
Είχε ήδη δημιουργηθεί ένα περίεργο ερωτικό τρίγωνο. Οι δύο άντρες δεν ήταν διατεθειμένοι να κάνουν πίσω. Διεκδικούσαν τον έρωτας της με κάθε τρόπο και κόστος, φτάνοντας σε συζητήσεις όπου έριχναν στο τραπέζι τα οικογενειακά τους κειμήλια και περιουσίες για να την κρατήσουν σε έναν άτυπο διαγωνισμό πλειοδοσίας.
Τελικά, και οι δύο αποφάσισαν ότι αφού την αγαπούσαν τόσο η καλύτερη λύση είναι να φροντίσουν για εκείνη, αποκαθιστώντας την επαγγελματικά. Έτσι, από κοινού χρηματοδότησαν τα πρώτα της επιχειρηματικά σχέδια. Ο Capel κάλυπτε τα τρέχοντα έξοδα, και ο Balsan παρείχε τα ακίνητα στο Παρίσι.
Οι δουλειές της Chanel άνθιζαν και μαζί με αυτές και η φήμη της. Όμως, παρ’ όλα αυτά κάτι φαινόταν να την προβληματίζει. «Συχνά λιποθυμούσα. Είχα τόσο πολύ συναίσθημα, τόσο πολύ ενθουσιασμό. Ζούσα τόσο έντονα που τα νεύρα μου δεν μπορούσαν να το αντέξουν. Όταν δουλεύω είμαι καλά!» είχε πει για εκείνη την περίοδο αφήνοντας υπονοούμενα ότι ο οίκος της Chanel της παρείχε περισσότερη ασφάλεια από ότι ποτέ θα μπορούσε ο Capel.
Μέσα σε μια βραδιά μετά από μια επιφοίτηση αποφασίζει να τον εγκαταλείψει και να αποκοπεί οικονομικά από αυτόν, ρίχνοντας όλο το βάρος στη δουλειά της. Καλεί την αρχιμοδίστρα της και της ανακοινώνει την αλλαγή πλεύσης στις δουλειές τους με την παροιμιώδη ατάκα «Είμαι εδώ για να κάνω περιουσία. Θα γίνω ο άντρας της ζωής μου και θα εξαρτώμαι και μόνο στις δυνάμεις μου».
Μέσα στον επόμενο χρόνο τα είχε καταφέρει. Ήταν οικονομικά ανεξάρτητη και δεν στηριζόταν σε κανέναν. Αλλά ακόμα κι έτσι ο οίκος Chanel τους ένωνε καθώς τον είχαν ξεκινήσει μαζί σαν συνεργάτες-έστω κι άτυποι. Δεν υπήρχε συμβόλαιο ούτε κάποιος γάμος να τους δεσμεύει. Έμεναν όμως τόσο ενωμένοι όπως το διπλό C του λογότυπου τους, Chanel και Capel, που όμως κοιτούσαν σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Η ζωή χωρίς τον Boy
Τι κι αν ήδη ήξερε ότι είχε κι άλλες ερωμένες ή ότι ποτέ δεν θα εκπλήρωνε τις υποσχέσεις του για μια κοινή έγγαμη ζωή μαζί της, εκείνη θα παρέμενε ερωτευμένη μαζί του. Ακόμα και στη μετέπειτα ζωή της, η Chanel κρατούσε σιγή ιχθύος για τον γάμο του Arthur Capel με μια αριστοκράτισσα της εποχής.
Τότε είναι η περίοδος που αρχίζει να κόβει τα μαλλιά της μόνη της. Ήταν ο τρόπος της να ξεσπάσει, παρόλο που η ίδια έχει και γι αυτό μια διαφορετική ιστορία να πει «Θα πηγαίναμε στην όπερα. Δεν είχα ξαναπάει. Ετοιμαζόμουν και κοίταξα τον εαυτό μου στον καθρέπτη. Τα πυκνά μαλλιά μου έφταναν μέχρι τη μέση. Δεν ταίριαζαν με το αδύνατο κορμί μου. Ήταν σαν να με καταπλάκωναν. Ετοιμαζόμουν να κάνω μπάνιο. Όμως το νερό δεν ζεσταινόταν γρήγορα. Οπότε έριξα μια ματιά στο σύστημα με το γκάζι δίπλα από τη μπανιέρα. Το πείραζα και ξαφνικά έκανε μια μικρή έκρηξη καίγοντας μέρος από το φόρεμα και τα μαλλιά μου. Δεν υπήρχε περίπτωση να μην πάνω στην όπερα. Έτσι, πήρα το ψαλίδι κι άρχισα να κόβω τούφες από τα μαλλιά στο ύψος του λαιμού μου. Ήταν τόσο απελευθερωτικό. Άλλαξα φόρεμα και πήγα να συναντήσω την παρέα μου. Εκείνη τη βραδιά όλοι με κοιτούσαν».
Έκτοτε, όποτε ετοίμαζε μια νέα κολεξιόν έκοβε τα μαλλιά της.
Dmitri Pavlovich, Δούκας της Ρωσίας
Μετά τον Boy, ο επόμενος έρωτας της ήταν ο Dmitri Pavlovich. Ρώσος Δούκας που όμως η οικονομική του άνεση δεν ήταν όση η δική της. Έβγαιναν για καιρό μέχρι που τον άφησε για έναν άλλο Δούκα, πολύ πιο όμορφο και πλούσιο.
Δούκας του Westminster
Η Chanel είχε γνωρίσει τον Δούκα στο Monte Carlo στα τέλη του 1923. Εκείνος τότε στα 44 του, εκτός από τον τίτλο του πλουσιότερου άντρα της Βρετανίας, είχε κι αυτόν του καρδιοκατακτητή. Μέσα σε λίγους μήνες γίνονται το απόλυτο ζευγάρι της καλής κοινωνίας.
Τον επόμενο καιρό, περνάει τα καλοκαίρια της με τον Δούκα του Westminster στο εξοχικό του μαζί με τον Churchill, ο οποίος γράφει στη γυναίκα του και της λέει πόσο ταιριαστοί του φαίνονται!
Η Chanel ήξερε ότι και ο ένας δούκας κι ο άλλος ήταν άπιστοι, αλλά αποφάσισε να κινηθεί με βάση την ασφάλεια. Ποιος ήταν αυτός που της χάριζε την περισσότερη; Μα φυσικά ο Βρετανός αριστοκράτης. Η ίδια θα πει αργότερα «Επέλεξα αυτόν που θα μπορούσε να με προστατεύσει καλύτερα».
Τα διαμάντια, οι ανέσεις και τα δώρα του Δούκα δεν ήταν τίποτα μπροστά σε αυτά που είχε καταφέρει μόνη της. Αγοράζει σπίτι στη γαλλική Ριβιέρα και υποδέχεται ως καλεσμένους από τον Salvador Dalí και τη σύζυγό του μέχρι τον Churchill.
Οι καυγάδες με τον Δούκα κάνουν την εμφάνιση τους. Αιτία οι απιστίες του. Κάποτε όταν της έκανε δώρο ένα τεράστιο σμαράγδι για να επανορθώσει για μια απιστία του που η Chanel είχε ανακαλύψει, εκείνη χωρίς κουβέντα το δέχθηκε και στη συνέχεια το άφησε να γλιστρήσει από τα χέρια της μέσα στη θάλασσα. Σου θυμίζει κάτι αυτή η σκηνή;
Μέχρι τα τέλη του 1929 είχαν χωρίσει, καθώς ο Δούκας αποφάσισε ότι είχε έρθει η ώρα να σοβαρευτεί και να κάνει οικογένεια με κάποια νεότερη. Μερικούς μήνες αργότερα παντρεύεται. Τότε η Chanel ήταν στην κορυφή της δόξας της, διευκολύνοντας την να ξεπεράσει αυτήν την κατάσταση.
Οι άντρες της ζωής της
Η Chanel είχε σχέσεις με μερικούς από τους πιο σημαντικούς άντρες της εποχής της, αλλά ποτέ δεν παντρεύτηκε. Από τις πιο γνωστές είναι τα ειδύλλια της με τον ποιητή Pierre Reverdy και τον σχεδιαστή Paul Iribe. Τόσο ο ένας όσο κι άλλος αποδείχθηκαν πιστοί φίλοι κι επάξιοι συνεργάτες με τους οποίους έκανε διάφορες δουλειές μέχρι τα τέλη της ζωής της.
Τι κι αν ποτέ δεν έκανε κάποιο γάμο, οι σχέσεις ζωής που δημιουργούσε με τους άντρες της είχαν την ίδια –αν όχι και περισσότερη- ελευθερία από μια συμβατική σχέση. Εκείνη τους αποδεχόταν με τα αρνητικά τους, κι εκείνη με το εκκεντρικό ταμπεραμέντο της έπαιρνε ό,τι καλύτερο μπορούσε να της προσφέρει ο καθένας, αφήνοντας το σημάδι τους στη σχεδιαστική πορεία του οίκου της. Γιατί τελικά η προσωπική ζωή της Coco ήταν ο μύθος της φίρμας, και τον έφτιαξε με όσο μυστήριο και δόσεις έρωτα και δράματος γινόταν!