Ο πρώτος των Πανελληνίων θέλει να γνωρίσει τον Μπαμπινιώτη

Μιλάει πέντε γλώσσες, διαβάζει Κάφκα, θέλει να γνωρίσει τον Μπαμπινιώτηκαι σκοπεύει ν’ ασχοληθεί με τη μελέτη του εγκεφάλου. Ο πρώτος των πανελληνίων δεν είναι ένας κλασικός 18χρονος, αλλά εξακολουθεί να γελάει με το «δεν στερήθηκα τίποτα».
Ο πρώτος των Πανελληνίων θέλει να γνωρίσει τον Μπαμπινιώτη



Είναι σχεδόν σοκαριστικό να συνομιλείς με ένα 18χρονο αγόρι με τόσο δομημένο λόγο και συγκροτημένη σκέψη. Δεν είναι τυχαίο που ο Κυριάκος Μπίρμπας κατάφερε να συγκεντρώσει στις πανελλήνιες 19.773 μόρια και να ξεχωρίσει ανάμεσα σε χιλιάδες μαθητές. Ο τρόπος της ομιλίας και της σκέψης του σε αφήνει άναυδο, όπως και το γεγονός ότι επιθυμία του δεν είναι να γνωρίσει τον Stan ή να πιάσει ένα σπάνιο Pokemon, αλλά να κάνει κάποιες ερωτήσεις σχετικά με τη γλώσσα μας στον Γιώργο Μπαμπινιώτη. Ο μαθητής του Αρσακείου Λυκείου Πατρών που πέρασε πρώτος στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών είναι ένα σπάνιο μυαλό στο οποίο αξίζει να μπεις έστω και για λίγα λεπτά. Όσο ακόμη βρίσκεται στην Ελλάδα. 

Κυριάκο, πού ήσουν όταν έμαθες ότι βγήκες πρώτος στην Ελλάδα;

Θα περίμενε κανείς ότι το διαπίστωσα μόνος μου, αλλά το έμαθα με έναν περίεργο τρόπο. Οι φίλοι μου με έπαιρναν τηλέφωνο για να μου πουν συγχαρητήρια, αλλά εγώ νόμιζα ότι απλά μου το έλεγαν για τους βαθμούς μου. Δεν γνώριζα το μέγεθος της επιτυχίας. Γνώριζα ότι είχα περάσει στη σχολή που ήθελα. Αργότερα, με κάλεσε ένας καθηγητής μου, μιλήσαμε ενδελεχώς και δεν το πίστευα. Ήμουν με την οικογένειά μου και στη συνέχεια το ανακοίνωσα και στους λοιπούς συγγενείς. Αλλά η αρχική μου αντίδραση ήταν μάλλον δυσπιστία. Ήταν ένα συναίσθημα χαράς και ενθουσιασμού που μάλλον δεν μπορώ να περιγράψω. 

Πρακτικά, πώς ερμηνεύεται για αυτός ο βαθμός; 

Για τα ελληνικά δεδομένα, δεν έχω κάποιο προνόμιο ως πρώτος των πρώτων. Το ότι είμαι πρώτος στη σχολή μου, μου αποφέρει κάποιο οικονομικό όφελος. Επίσης, θα γίνει κάποια τελετή βράβευσης για τους πρώτους δέκα, ενώ θα δοθεί και από ένα θεματικό βραβείο. Ο βαθμός όμως, μετράει πάρα πολύ για τα πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία με ενδιαφέρουν πάρα πολύ. 

Έχεις σκεφτεί τι εξειδίκευση θα ήθελες να κάνεις; 

Δεν θέλω να ασκήσω ακριβώς την ιατρική, θέλω ν’ ασχοληθώ με την ερευνητική ιατρική. Και συγκεκριμένα με τον τομέα των νευροεπιστημών, δηλαδή τη μελέτη του εγκεφάλου, το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένο στην Ελλάδα. Δεν υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες ιατρικές δυνατότητες στην Ελλάδα, ακόμα βρισκόμαστε σε εμβρυικό στάδιο. Οπότε θα προτιμούσα να απευθυνθώ σε κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού για καλύτερη εκπαίδευση. 

Από μικρός ήθελες να ασχοληθείς με την ιατρική; 

Ήταν μια περίεργη διαδρομή. Πράγματι, από μικρός ήθελα να ασκήσω το επάγγελμα του γιατρού αλλά για μία περίοδο τεσσάρων χρόνων -εκεί στο γυμνάσιο- με ενδιέφεραν άλλες σχολές, κυρίως μαθηματικού και φυσικού ενδιαφέροντος. Στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου επέστρεψα στην ιατρική γιατί άρχισε να με ενδιαφέρει ο εγκέφαλος. Μέσα από τη φυσική και τα μαθηματικά ανακάλυψα ότι πάρα πολλές θεωρίες τους έχουν αντίκρισμα στη μελέτη του εγκεφάλου. Το έψαξα περαιτέρω και διαπίστωσα ότι η μελέτη της γνώσης και της γλώσσας προσφέρει πάρα πολλές ερευνητικές δυνατότητες. 

Αλήθεια, σε ποιο μάθημα έγραψες 19; 

Στην έκθεση. Το ωραίο είναι ότι ο ένας εξεταστής με βαθμολόγησε με 20, κάτι που θεωρείται άπιαστο για ένα μάθημα που έχει το υποκειμενικό στοιχείο. 

Θα στεναχωριόσουν αν έβγαζες 18 μέσο όρο;

Όχι δεν θα με στεναχωρούσε. Βέβαια, μιλάω εκ τους ασφαλούς. Αλλά δεν νομίζω να με πείραζε, αν αυτό ήταν που μπορούσα να κάνω. 

Τρόμαξες καθόλου όταν είδες τον εαυτό σου στα site; 

Δεν ήταν τρομακτικό, αλλά πρωτόγνωρο. Ακόμα δεν το έχω αφομοιώσει πλήρως, αλλά η αλήθεια είναι ότι ενθουσιάστηκα. 

Τις τελευταίες μέρες γκουγκλάρεις καθόλου τον εαυτό σου;

Όχι, δεν το έχω κάνει και δεν ξέρω αν είναι και καλή ιδέα. 

Ήσουν πάντα καλός μαθητής;

Πάντα αλλά δεν μπορώ να πω ότι διάβαζα εξαντλητικά. Το εξαντλητικό διάβασμα προβάλλεται από πάρα πολλούς και δεν πιστεύω ότι είναι απαραίτητο. Θα έλεγα ότι το διάβασμά μου ήταν ποιοτικό και δεν περιλάμβανε ξενύχτι. Διάβαζα γύρω στις 4 ώρες εκτός σχολείου και ιδιαίτερων.  

Έκανες από μικρός ιδιαίτερα;  

Μόνο στη Γ’ λυκείου. Σε καμία άλλη τάξη δεν έκανα ιδιαίτερα ή φροντιστήρια. Δεν ήθελα, αν και είχα αρκετή πίεση από τους γονείς μου για να κάνω. Θεωρούσα πάντα ότι με κάλυπτε το σχολείο. 

Ακολουθούσες κάποια tips για συγκέντρωση; Για παράδειγμα, κοιμόσουν συγκεκριμένες ώρες; 

Είχα λίγο χαοτικό πρόγραμμα. Κοιμόμουν τις ώρες που ήθελα και δεν σκεφτόμουν ότι πρέπει να ξυπνήσω πιο νωρίς για να διαβάσω. Κάποιες φορές, μπορεί να κοιμόμουν και τρεις ώρες. Γενικά, δεν κοιμάμαι νωρίς, αν και δεν το προτείνω. Συχνά, κοιμόμουν 3 η ώρα και ξυπνούσα στις 7. Εκείνες τις ώρες είτε διάβαζα μέχρι αργά εξωσχολικά βιβλία, είτε έβλεπα ταινίες. 

Οι φίλοι σου, σου κάνουν καζούρα για τις ατάκες τύπου «δεν στερήθηκα τίποτα»;  

(Γελάει). Οι φίλοι μου, μου έχουν πει γενικά να μη λέω αυτό το κλισέ που λένε όλοι ότι «χρειάζεται πρόγραμμα και οργάνωση». Έχω δει και μια γελοιογραφία στο facebook που λέει «έβγαινα κανονικά, δεν στερήθηκα τίποτα και με μεθοδικό διάβασμα πήρα 20.000 μόρια». 

Ένιωσες ποτέ απομόνωση από τους συμμαθητές σου με δεδομένο ότι ήσουν ο καλύτερος μαθητής; 

Όχι, ίσως επειδή τους βοηθούσα όλους όσους είχα κοντά μου. Δεν τους έλεγα ποτέ, «δεν ξέρω, ας διαβάζατε». 

Κοπάνα έχεις κάνει ποτέ;

Δεν ξέρω αν θεωρείται κοπάνα αλλά κάποιες φορές είχα λείψει από το σχολείο για να διαβάσω. 

Οι γονείς σου σε πίεσαν ποτέ να διαβάσεις;

Όχι, καθόλου. Μάλιστα, μου έλεγαν κάποιες φορές να μην διαβάζω τόσο πολύ. Δεν ξέρω γιατί, αλλά νόμιζαν ότι διαβάζω υπερβολικά, παρόλο που έβγαινα και έκανα πράγματα. Δεν νομίζω να τους άκουγα σε αυτό. 

Τι σου αρέσει να κάνεις μέσα στην ημέρα; 

Μ’ αρέσει πολύ να βγαίνω έξω με φίλους, να πηγαίνω στον κινηματογράφο και το θέατρο, να παίζω ερασιτεχνικά badminton και πινγκ- πονγκ. Τώρα που είμαι στην εξοχή μου αρέσει η ποδηλασία, να εξερευνώ νέους δρόμους και μονοπάτια. Το πρωί που ξυπνάω πηγαίνω στη θάλασσα για μπάνιο, μπορεί να καλέσω φίλους για φαγητό. Γενικά,  μ’ αρέσει να βγαίνω με τους φίλους μου χωρίς να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου βιβλίο; 

Μου άρεσε πολύ η Δίκη του Φραντς Κάφκα. Δεν είναι, βέβαια, και πολύ αισιόδοξο βιβλίο. 

Εσύ είσαι αισιόδοξος σαν άνθρωπος; 

Γενικά, έξω μπορεί να φαίνομαι πολύ αγχώδης τύπος, αλλά έχω μία πολύ αισιόδοξη πλευρά. Έχω αυτοπεποίθηση, γνωρίζω τον εαυτό μου και τις δυνατότητές μου αλλά έχω άγχος γι’ αυτό που κάνω. 

Τηλεόραση βλέπεις; 

Την τελευταία χρονιά δεν έβλεπα, έβαζα όμως όποτε ήθελα ταινίες. Προηγουμένως, έβλεπα το Ταμάμ γιατί η ηθοποιός Λίλα Μπακλέση είναι αδερφή ενός συμμαθητή μου. 

Ποια διασημότητα θα ήθελες να γνωρίσεις από κοντά; 

Θα ήθελα να γνωρίσω τον Μπαμπινιώτη αλλά δεν ξέρω αν είναι αυτό που εννοείτε. Έχω διαβάσει τις μελέτες και τα βιβλία του και μου αρέσει η γλωσσολογία. Αυτό που θέλω να μελετήσω, η ανάδυση της γλώσσας από τον εγκέφαλο σχετίζεται στενά με την γλωσσολογία. 

Πώς σου ακούγονται τα σενάρια περί κατάργησης των πανελληνίων;

Έχω ακούσει πάρα πολλά σενάρια. Ο ίδιος ο Νίκος Φίλης κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς έχει αλλάξει προτάσεις που δεν ξέρω αν γίνεται να εφαρμοστούν. Απλά θα πίστευα ότι πιο λογικό θα ήταν να αναμορφώσεις το παρόν σύστημα και όχι να δημιουργήσεις εκ νέου ένα διαφορετικό το οποίο δεν γνωρίζουμε πώς θα λειτουργήσει. Και επίσης, ήδη υπάρχουν πάρα πολλοί φοιτητές που δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Αν μπαίνουν ελεύθερα όλοι τότε το πρόβλημα θα γιγαντωθεί. 

Αν ήταν στο χέρι σου τι θα άλλαζες στο εκπαιδευτικό σύστημα;

Σίγουρα δεν μου αρέσει ο εξετασιοκεντρικός προσανατολισμός. Όλα στο λύκειο περιστρέφονται γύρω από τις πανελλήνιες, δεν στοχεύουν στην απόκτηση γνώσης και τη σφαιρική ενημέρωση, αλλά στην τυποποίηση που απαιτούν οι εξετάσεις. 

Πιστεύεις ότι θα πετύχαινες αυτό τον βαθμό αν πήγαινες σε δημόσιο σχολείο;

Πιστεύω πως η επιτυχία ήταν συνδυασμός πολλών παραγόντων ανάμεσα στους οποίους σίγουρα συγκαταλέγεται και το σχολείο. Προσωπικά το Αρσάκειο με στήριξε καθόλη την διάρκεια των σχολικών μου χρόνων και της προετοιμασίας μου για τις εξετάσεις καθώς και σε εξωσχολικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες στις οποίες συχνά συμμετείχα. Το σημαντικό κατά την γνώμη μου δεν είναι αν το σχολείο είναι ιδιωτικό ή δημόσιο, αλλά η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το ζητούμενο είναι το σχολείο να επιτελεί σωστά τον παιδαγωγικό, ηθικοπλαστικό και επιμορφωτικό ρόλο του, προϋποθέσεις που πληρούνται στο δικό μου σχολείο, ενώ με την αρωγή της πολιτείας και των εκπαιδευτικών  μπορεί να καταστούν πραγματικότητα σε κάθε σχολείο δημόσιο ή μη.

Έχεις φανταστεί τη φοιτητική σου ζωή; 

Θέλω σίγουρα ν’ αποκτήσω ακαδημαϊκά εχέγγυα αλλά και να νιώσω μια ανεμελιά και ξεγνοιασιά που δεν είχα τα δύο τελευταία χρόνια. Να απολαύσω την ενήλικη ζωή μου. Σίγουρα θα ήθελα να κάνω και ένα ταξίδι στην Κίνα. Μου αρέσει πολύ ο Κινεζικός πολιτισμός, γι’ αυτό μάθαινα και κινέζικα. 

FACTS

Υπήρξε σημαιοφόρος σε παρέλαση και ήταν ο απουσιολόγος της τάξης.  

Δεν έχει πάρει ποτέ αποβολή, ενώ έχει αντιγράψει μια φορά στη ζωή του στο παρελθόν στο μάθημα της μουσικής. 

Αγαπημένα του μαθήματα ήταν η βιολογία και τα μαθηματικά. 

Έχει κατακτήσει τη δεύτερη θέση σε ρητορικούς αγώνες, την πρώτη σε διαγωνισμό γλώσσας και λογοτεχνίας και το τρίτο βραβείο ποίησης σε πανελλήνιο διαγωνισμό. Έχει, επίσης διακριθεί στους μαθηματικούς διαγωνισμούς Θαλή και Ευκλείδη και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας. 

Μιλάει πέντε γλώσσες. 

Η μητέρα του είναι παιδίατρος και ο πατέρας του ηλεκτρολόγος μηχανικός, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Έχει μία αδερφή κατά δύο χρόνια μικρότερη.

Αγαπημένη του ταινία είναι «ο Μονομάχος».

Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια προσομοίωσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (MUN), ενώ πρόσφατα οργάνωσε με μια ομάδα μαθητών και φοιτητών το πρώτο αντίστοιχο συνέδριο στην Πάτρα.

Πηγή: Περιοδικό DownTown