59 στιγμιότυπα από τη ζωή της Άννας Βίσση

Η απόλυτη Ελληνίδα σταρ κλείνει τα 59 και θυμόμαστε μερικές μόνο στιγμές από την πολυτάραχη ζωή της.
59 στιγμιότυπα από τη ζωή της Άννας Βίσση



Τα 59 της χρόνια κλείνει σήμερα η Άννα Βίσση και το followme.gr το γιορτάζει μαθαίνοντας 59 πράγματα για τη ζωή της. 

Του Στέλιου Κοντέα 

1. Ο πατέρας της είναι ένας απλός μπακάλης, αλλά η ίδια δεν αισθάνεται ποτέ μειονεκτικά για τη φτωχική της καταγωγή. Το αντίθετο. Άλλωστε, ότι προέρχεται από τα λαϊκά στρώματα και φτάνει στην κορυφή είναι προσωπική της νίκη.

2. Η μητέρα της αντιλαμβάνεται εγκαίρως πως το ταλέντο της είναι τόσο μεγάλο που δεν μπορεί να χωρέσει ούτε στη Μεγαλόνησο, σχεδιάζοντας τη μετακόμιση ολόκληρης της οικογένειας στην ελληνική πρωτεύουσα.

3. Το πρώτο της σπίτι στην Αθήνα είναι στην Κυψέλη, το δεύτερο στη Φιλοθέη και το τρίτο στην Εκάλη, όπου εξακολουθεί να διαμένει.

4. Σύσσωμη η οικογένεια, καθισμένη στο πάτωμα του σπιτιού της στην οδό Κερκύρας, ακούει ηχογραφημένο το τραγούδι «Σ’ αγαπώ», σε ένα ξύλινο πικάπ που έχουν φέρει απ’ την Κύπρο, και ξεσπά σε δάκρυα χαράς.

5. Ο πρώτος της ερωτικός δεσμός είναι με έναν ανερχόμενο τραγουδιστή που σταδιακά κατακτά την πρώτη θέση στη λίστα εκείνων με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας. 

6. Στα πρώτα χρόνια της καριέρας της, την ερωτεύεται κι ένας πολιτικός που πολύ αργότερα θα φτάσει μέχρι το αξίωμα του Πρωθυπουργού. Στο μεσοδιάστημα, όταν βρίσκεται στην πολιτική έρημο (λόγω μιας αποστασίας από το κόμμα που τον ανέδειξε), προβαίνει στην άνανδρη κίνηση να αρνηθεί τη δίχρονη σχέση τους με ανακοίνωση του πολιτικού του γραφείου.

7. Εκείνη αποκαλύπτει πρόσφατα σε συνέντευξή της ότι ο πρώτος της σύντροφος τής είχε ζητήσει να εγκαταλείψει το τραγούδι για να τον παντρευτεί. (Σ.σ.: Ευτυχώς, δεν τον άκουσε ποτέ!)

8. Τον χειμώνα του 1996-1997 σκίζει στο νυχτερινό κέντρο «Χάος» στην Ιερά Οδό. Στο αντικριστό κέντρο τραγουδάει ο εφηβικός της έρωτας, που τελείως αναίτια ξεκινάει μια δημόσια επίθεση προς εκείνη με προσβλητικούς και ειρωνικούς χαρακτηρισμούς (που συνεχίζεται μέχρι σήμερα). Η δική του καριέρα παίρνει την κατιούσα, η δική της αναγεννιέται. 

9. Τότε είναι που αλλάζει πρώτη φορά χρώμα στα μαλλιά της, από καστανό σε κοκκινόξανθο, και γίνεται πρώτο θέμα στα σκανδαλοθηρικά περιοδικά, που ανεβάζουν την κυκλοφορία τους με μυθεύματα, εκμεταλλευόμενα τη δημοτικότητά της.

10. Το καλοκαίρι του 1998 τραγουδάει στο Προεδρικό Μέγαρο της Κύπρου, με τη φιλαρμονική ορχήστρα της Μόσχας, παρουσία του τότε προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Γλαύκου Κληρίδη.

11. Στο κατάμεστο London Palladium, το 1999, διακόπτει την ερμηνεία της σε μια μπαλάντα, για να πει στο κοινό: «Θα ήθελα να μοιραστώ κάτι μαζί σας. Ήμουν μικρό κοριτσάκι και είχα ονειρευτεί αυτήν τη στιγμή, που τώρα έγινε πραγματικότητα…»

12. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, τα κεντρικά δελτία ειδήσεων των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών υποχρεώνονται να πρωτοτυπήσουν πραγματοποιώντας εκτενή ρεπορτάζ για κάθε εμφάνισή της.

13. Στις 5 Μαρτίου 2000, το Royal Albert Hall του Λονδίνου πλημμυρίζει από τα ηχοχρώματα της φωνής της. Μετά από 6 χρόνια συμβαίνει ακριβώς το ίδιο.

14. To καλοκαίρι του 2000, στα «Αστέρια» της Γλυφάδας, συνεργάζεται με τον χορογράφο Shaun Fernandez, τον οποίο οι «Times» της Νέας Υόρκης αποκαλούν Κουέντιν Ταραντίνο του κόσμου της χορογραφίας.

15. Οι ισόβιοι θαυμαστές της ονειρεύονται να κυκλοφορήσει κάποτε σε dvd εκείνο το show, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα παρουσιαστεί ποτέ κάποιο αντίστοιχό του στη νυχτερινή Αθήνα.

16. Ο διευθύνων σύμβουλος της Sony Music, Δημήτρης Γιαρμενίτης, τη χαρακτηρίζει «λάθος της γεωγραφίας»! Καθώς, όπως εκτιμά, «αν ήταν Αμερικανίδα ή Αγγλίδα, θα ήταν πρώτο όνομα στον κόσμο». 

17. Εκείνη δεν δηλώνει ποτέ και πουθενά ότι κάνει διεθνή καριέρα, γιατί δεν είναι επηρμένη. Τουναντίον, ομολογεί εκ των υστέρων ότι το «Everything I Am», το 2000, ήταν «καλή ευκαιρία με λάθος υλικό», σε ένα άλμπουμ που… «δεν ήμουν εγώ». Παρ’ όλα αυτά, οι τότε συνεργασίες της με τον Brian Rawling (παραγωγό της Whitney Houston και της Cher) και τον Peter Asher (αντιπρόεδρο της διεθνούς Sony Music) αποτελούν όνειρο για πολλές τραγουδίστριες ανά τον κόσμο.

18. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, παραλαμβάνει το βραβείο «Leader of the Year» τρεις διαδοχικές χρονιές, από τα χέρια του Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, του Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εσταίν και του Μπούτρος Μπούτρος-Γκάλι, αντίστοιχα.

19. Οι αντίπαλες δισκογραφικές εταιρείες προσπαθούν επανειλημμένα να δημιουργήσουν κλώνους της. Η Απόλυτη, όμως, δεν κλωνοποιείται ούτε τεχνητά. Αν και δηλώνει ότι δεν είναι προσβλητικό να τη μιμούνται.

20. «Να εμπνέομαι ναι, όχι να αντιγράφω» είναι το δικό της μότο. Θεωρεί πρότυπά της την Aretha Franklin, τη Madonna και τη Μαρινέλλα.

21. Η Μαρινέλλα δηλώνει για εκείνη: «Είναι μια λαμπερή γυναίκα, μια πολύ σπουδαία καλλιτέχνις. Αν το τραγούδι είναι δέκα, αυτή το κάνει τριάντα με την ερμηνεία! Του δίνει 200% επάνω μ’ αυτό που κάνει η Άννα!». (Σ.σ.: Οι θαυμαστές τους είμαστε ομόκεντροι κύκλοι και ανυπομονούμε να μοιραστούν ξανά το ίδιο μικρόφωνο – σε έναν θεατρικό χώρο κατά προτίμηση!)

22. Η χορογράφος της Madonna, Mia Michaels, έρχεται στην Ελλάδα αποκλειστικά για εκείνη, για να χορογραφήσει το show της στο «Διογένης Studio» τον χειμώνα του 2003-2004. Συνεργάζονται εκ νέου στον «Βοτανικό» τον χειμώνα του 2005-2006. 

23. «Είναι για εμένα η μεγαλύτερη τραγουδίστρια και show-woman στον κόσμο! Κι έχω την εμπειρία, αλλά και την άποψη γιατί έχω συνεργαστεί με δεκάδες super star, από τη Celine Dion μέχρι τη Madonna, από της οποίας τον χαρακτήρα έχω τις χειρότερες εντυπώσεις» δηλώνει η Michaels στο «Down Town», προσθέτοντας: «Η Άννα, αντίθετα, είναι τόσο γλυκιά, τόσο φιλοσοφημένη και ακομπλεξάριστη»..

24. Την πρωτοχρονιά του 2003 τραγουδάει σε δεξίωση των Ενόπλων Δυνάμεων προς τιμήν του τότε προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλου. 

25. Την 1η Μαΐου 2004, όταν η Κύπρος εντάσσεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, 110.000 απλοί άνθρωποι σιωπούν για να ακούσουν τη φωνή της στην πλατεία Ελευθερίας, στη Λευκωσία.

26. Το 2006 δεν διστάζει να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον διαγωνισμό της Eurovision που πραγματοποιείται στην Αθήνα, παρότι –εκ των πραγμάτων– οι πιθανότητες μιας δεύτερης συνεχόμενης πρωτιάς, μετά τη νίκη της Έλενας Παπαρίζου, είναι περιορισμένες. 

27. Τον Ιούνιο του 2007, στο Συνέδριο Ευρωπαϊκών Πολιτιστικών Σπουδών στη Σουηδία, παρουσιάζεται διατριβή με θέμα «Άννα Βίσση: Η ελληνίδα Μαντόνα;», από τον διδάκτορα της Μουσικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Ιωάννη Πολυχρονάκη. 

28. Στις 3 Νοεμβρίου 2007, στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, τη συνοδεύει η φιλαρμονική ορχήστρα του πρίγκιπα Καρόλου. 

29. Το 2008 βρίσκεται ξανά δίπλα σε μεγάλα ονόματα της διεθνούς μουσικής βιομηχανίας, όπως οι παραγωγοί Patrick Leonard, Greg Ladanyi και Glen Ballard, που υπογράφουν το LP «Απαγορευμένο». Το συγκεκριμένο άλμπουμ κερδίζει και τους πιο αρτηριοσκληρωτικούς κριτικούς, που δεν της συγχωρούν ποτέ τη δισκογραφική της εμμονή με τον Νίκο Καρβέλα.

30. Ο Patrick Leonard τη χαρακτηρίζει «χαρισματική και σπουδαία τραγουδίστρια».

31. Ο Greg Ladanyi, από την πλευρά του, «ελληνίδα θεά της εποχής μας».

32. Ο αιφνίδιος και τραγικός θάνατος του Ladanyi, σε δυστύχημα, κατά τη διάρκεια συναυλίας της στην Κύπρο, το φθινόπωρο του 2009, ακυρώνει τα σχέδια που είχαν για ένα αγγλόφωνο άλμπουμ σε δική του παραγωγή.

33. Το 2013, το Πανεπιστήμιο του Bolton την αναγορεύει Διδάκτορα των Τεχνών.

34. Σε αφιέρωμά του σε εκείνη, το Askmen.com, το αντρικό διαδικτυακό περιοδικό με τους περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες μηνιαίως, γράφει ότι «έχει κάποια γονίδια σειρήνας στη φωνή της που συναρπάζουν τους ανθρώπους που ζουν στην περιοχή της Αδριατικής Θάλασσας».

35. Ο Γιάννης Κότσιρας, σε συνέντευξή του στο «Down Town», δηλώνει: «Είναι μια τεράστια σταρ και μια εξαιρετική τραγουδίστρια». Στην πραγματικότητα, με εξαίρεση έναν και μόνο, όλοι οι εκπρόσωποι του έντεχνου τραγουδιού στην Ελλάδα υποκλίνονται στο ταλέντο της.

36. Ο Μανόλης Παντελιδάκης, ο άνθρωπος πίσω από τα απίστευτα σκηνικά των show και των θεατρικών της παραστάσεων, δηλώνει: «Θα μπορούσα άνετα να ήμουν ερωτευμένος μαζί της. Είναι ίσως η μοναδική τραγουδίστρια που διαθέτουμε με τόση έντονη θεατρικότητα. Είναι απίστευτος ο τρόπος της πάνω στη σκηνή. Σε καθηλώνει».

37. «Ερμηνεύτρια σημαίνει περιγράφω την ψυχή μου» αναφέρει σε ραδιοφωνική της συνέντευξη, ερμηνεύοντας το ανερμήνευτο τού πάθους της στο μικρόφωνο.

38. «Δεν νομίζω ότι ένα τραγούδι λέγεται τραγούδι αν αυτός που το λέει δεν βάζει στις νότες και στους στίχους του όλο το είναι του» αποφαίνεται επίσης.

39. Θεωρεί μαγική την ώρα που τραγουδάει.

40. «Μου αρέσει να παίζω και με τη λάσπη και με το χρυσό» δηλώνει χαρακτηριστικά, στην προσπάθειά της να ερμηνεύσει το πολυποίκιλο ρεπερτόριό της, από την «Αγάπη Υπερβολική» μέχρι τη «Μάλα».

41. Δεν ξεχνά ποτέ τη συμβουλή του μέντορά της, Νίκου Καρβέλα: «Η φωνή σου πρέπει να πάλλεται μαζί με το κορμί σου».

42. Ο ίδιος τής εκμυστηρεύεται: «Αν δεν μου τραγουδάς εσύ, εγώ θα μαραζώσω».

43. «Είναι ο απέναντι εαυτός μου. Αυτό που ίσως θα ήθελα να ήμουν» λέει δημόσια εκείνη για εκείνον, εκτιμώντας ότι είναι φτιαγμένοι «ο ένας για τον άλλον». 

44. Προσπαθεί να ακολουθεί πάντα το ένστικτό της.

45. Παραδέχεται συνεργασίες χωρίς χημεία σε νυχτερινά κέντρα (που προκύπτουν όταν δεν το ακολουθεί).

46. Η διαρκής αλλαγή είναι η μόνη σταθερά της.

47. Αν ήταν ηρωίδα σε παραμύθι, μαντεύει πως θα ήταν «η προστατευόμενη του Κινγκ Κονγκ».

48. «Δεν ξέρω αν είμαι καλός άνθρωπος, αλλά πραγματικά προσπαθώ» είναι η αυτοκριτική της.

49. Αποτελεί gay icon και πρωτοστατεί στον αγώνα κατά της ομοφοβίας.

50. Γίνεται εξώφυλλο και σε κάποια από τα τελευταία τεύχη εμβληματικών περιοδικών μεγάλων εκδοτικών ομίλων, που κάνεις δεν μπορούσε να πιστέψει ότι δεν θα επιβιώσουν της οικονομικής κρίσης. Εκείνη επιβιώνει.

51. Πρόσφατα, η Ακαδημία Κορφιάτικων Βραβείων τής απονέμει τιμητικό βραβείο «Σοφία Βέμπο» για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους της στα θεατρικά έργα «Δαίμονες», «Μάλα» και «Οι Καμπάνες του Εντελβάις».

52. Στην καριέρα της κερδίζει δεκάδες βραβεία από περιοδικά και θεσμούς κύρους, που είναι αδύνατον να συνοψιστούν εδώ. Η μεγαλύτερη νίκη της, όμως, είναι απέναντι στον Χρόνο.

53. Η διάρκειά της (1973-2016) μπορεί να συγκριθεί μόνο με εκείνη της Αλίκης Βουγιουκλάκη, που είχε κλείσει επίσης 43 χρόνια καριέρας (1953-1996). Η εθνική σταρ είχε δηλώσει για εκείνη: «Από τα πρώτα της βήματα, την είχα εντοπίσει σαν ένα εξαιρετικό ταλέντο. Πιστεύω ότι μπορεί να προχωρήσει στο χώρο του θεάτρου, του μιούζικαλ, της ροκ όπερας. Έχει και το ταλέντο και τις φωνητικές δυνατότητες κι αυτό που λέμε το φυσικό χάρισμα να είναι σταρ!»

54. Καλώς ή κακώς, είναι αλήθεια ότι σε όλες τις υπόλοιπες συγκρίσεις στα όρια της ημεδαπής υπερέχει. 

55. Ακόμα και η Μελίνα Μερκούρη είχε δηλώσει ότι, αν ήταν τραγουδίστρια, θα ήθελε να ήταν η Βίσση!

56. Ένας πολύ σημαντικός στιχουργός και συγγραφέας τής προτείνει πρόσφατα, εν αγνοία όλων μας, να ενσαρκώσει μια νεοπλατωνική φιλόσοφο, που αποτελεί την ηρωίδα ενός ολοκληρωμένου θεατρικού του έργου.

57. Στην πλάτη της τα τελευταία χρόνια είναι σχεδιασμένο ένα τατουάζ με τους στίχους από το τραγούδι «Μην Τον Ρωτάς Τον Ουρανό» των Μάνου Χατζιδάκι – Γιάννη Ιωαννίδη.

58. Στην ερώτηση για την ηλικία της απαντά στο περιοδικό μας το 2005: «Η μεγαλύτερη που ήμουνα ως τώρα και η νεότερη που ένιωθα ποτέ».

59. «Όταν δεν θα υπάρχω πια, αυτό που θα μείνει είναι η φωνή μου» δηλώνει προφητικά. Κι άλλοτε, σε ανύποπτο χρόνο, ότι στη συνείδηση του κοινού θα ήθελε να μείνει ως «πηγαία καλλιτέχνιδα και αυθεντικός άνθρωπος».