Υπάρχει ελληνικό talk show;

Από τον Φρέντυ Γερμανό στον Γιώργο Λιάγκα. Ποια είναι η ιστορία των ελληνικών late night shows. Απο τον Πάνο Ζόγκα
Υπάρχει ελληνικό talk show;



Eνα γραφείο, ένα φόντο που να φέρνει στον νου κάτι από loft στη Νέα Υόρκη, μία funky μπάντα, ένας κοστουμαρισμένος ευφυής παρουσιαστής, μία προσωπικότητα έτοιμη να τσαλακωθεί, ένα ζωντανό κοινό έτοιμο να την αποθεώσει, μια αποκαλυπτική συνέντευξη, ένας κωμικός μονόλογος βασισμένος στην επικαιρότητα, φάρσες, παιχνίδια, εκπλήξεις, σκετσάκια, σατιρικά βίντεο, τραγούδι και χορός. Όλα αργά το βράδυ. Αν βάλεις όλα τα παραπάνω στοιχεία σε ένα μπλέντερ, τότε αυτό που προκύπτει είναι το late night talk show. Στην Αμερική αυτήν τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον δέκα διαφορετικές εκπομπές late night talk show, όμως ένας είναι ο άντρας που έχει συνδεθεί απόλυτα με το συγκεκριμένο format. Ο Johnny Carson με το The Tonight Show του NBC ήταν ο άνθρωπος που έκανε το late night δημοφιλές στην Αμερική, κάνοντας συνεντεύξεις σε όλους τους μεγάλους αστέρες του Χόλιγουντ και σπουδαίες προσωπικότητες από το 1962 μέχρι το 1992 που έκλεισε ο κύκλος του. Ήταν ο άνθρωπος που, όπως λένε, γελούσε μόνον όταν έβρισκε κάτι πραγματικά αστείο και ο άνθρωπος που δεν έκανε ποτέ socializing με τους συνεντευξιαζόμενους πριν ή μετά την on camera συνάντησή τους. Κατ’ εξαίρεση, είχε χαιρετίσει στο καμαρίνι του τον κορυφαίο σκηνοθέτη Orson Welles, αφήνοντας άναυδους τους συνεργάτες του. Στη σύγχρονη ιστορία τού είδους ξεχώρισε ο David Letterman με το Late Show, που έκανε το ντεμπούτο του το 1993 και αποσύρθηκε το 2015. 

Τι κάνει πετυχημένο ένα late night; 
Στην Αμερική γνωρίζουν τη συνταγή. Άλλωστε, εκεί επινοήθηκε, εκεί γεννήθηκε και, κυρίως, εκεί εξελίχθηκε. Κατ’ αρχάς, οι παρουσιαστές των late night shows δεν είναι απλοί παρουσιαστές αλλά μεγάλοι μύστες της πληροφόρησης θεάματος, που έχουν κάνει από μαθήματα ηθοποιίας μέχρι σεμινάρια ψυχολογίας. Απευθύνονται στο κοινό με έναν τρόπο φιλικό, καθησυχαστικό, επιβεβαιωτικό. Συνήθως έχουν και ένα πάνελ που δίνει μια έγκυρη γνώμη. Οι συνεντεύξεις δεν είναι συνεντεύξεις αλλά φιλικές κουβέντες. Υπάρχει και η επικαιρότητα στο μενού, αλλά με λίγο χιούμορ, λίγη καταγγελία και κάποια απαξίωση. Το βράδυ όλα είναι ήρεμα. Όλοι επιδιώκουν την είδηση, το τσίτωμα, τα late night επιδιώκουν το χαλάρωμα της παρέας. Ο κανόνας είναι ένας: βυθιστείτε αναπαυτικά στην πολυθρόνα σας, ανοίξτε χωρίς ενοχή μια μπίρα κι εμείς θα σας δώσουμε αυτό που δεν σας δίνει η τηλεόραση όλη τη διάρκεια της μέρας. Τα late night shows γεννήθηκαν σε μια εποχή για να ανανεώσουν ριζικά την ήδη υπάρχουσα λογική των παραδοσιακών talk shows. Το σύνθημα είναι ένα: εντυπωσιάστε τους τηλεθεατές ή, για την ακρίβεια, απευθυνθείτε στα πιο ταπεινά ένστικτά τους. Η συνταγή είναι πολυμήχανη. Δώστε μια άλλη πλευρά τραγουδιστών, πολιτικών, ηθοποιών, κάντε τους όχι απλώς να μιλήσουν, αλλά να κάνουν εξομολογήσεις. Το late night show είναι προϊόν μιας γενιάς δημοσιογράφων και παραγωγών που, όπως και το κοινό τους, είναι γαλουχημένοι στη νοοτροπία του hit και των πηχυαίων τίτλων στα sites την επόμενη μέρα. Η εκπομπή-insider, όπου όλοι είναι υποχρεωμένοι να παρουσιάσουν μια διαφορετική και πιο ενδιαφέρουσα πτυχή του εαυτού τους. 

Late Night α λα ελληνικά 
Για την Ελλάδα, το late night έχει τις ρίζες του πολύ πίσω, στο 1970 συγκεκριμένα. Αν και προβαλλόταν νωρίς το βράδυ, πριν από το δελτίο ειδήσεων των 9, το Αλάτι και Πιπέρι τού Φρέντυ Γερμανού, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ήταν η πρώτη εκπομπή στην ελληνική τηλεόραση που είχε στοιχεία late night. Τι ακριβώς ήταν αυτά όμως; Προσωπικές ερωτήσεις, εκπλήξεις, όπως φίλοι των καλεσμένων που έρχονταν στην εκπομπή, δώρα, και περίεργοι συνδυασμοί καλεσμένων όπως συγγραφείς μαζί με φιναλίστ καλλιστείων. Η εκπομπή, που μεταδιδόταν από τον τηλεοπτικό σταθμό της ΥΕΝΕΔ για έξι χρόνια, κόπηκε με κυβερνητική απόφαση όταν άρχισε να δίνει βήμα σε προσωπικότητες όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και η Μελίνα Μερκούρη. Έκτοτε, το late night αγνοήθηκε και ξαναγεννήθηκε στην ιδιωτική τηλεόραση. Και πάλι από τον Νίκο Μαστοράκη. 
Το Αργά, που ξεκίνησε το 1993 στο Star έχει μείνει στην ιστορία για τρεις λόγους. Ο πρώτος, επειδή η Σοφία Βόσσου χώρισε με τον Ανδρέα Μικρούτσικο όταν δήλωσε πως στο κρεβάτι παίζουν ρόλους,  ο δεύτερος, γιατί είχε βραδινή γυμναστική με την Ελένη Πετρουλάκη, που φορούσε μόνο τα απαραίτητα. και ο τρίτος και πιο ουσιαστικός, οι συγκλονιστικές, πανέξυπνες και εύστοχες συνεντεύξεις του Μαστοράκη, με τα άψογα και αλάνθαστα ελληνικά, που στο τέλος κατέληγαν πάντα στο sex. Ήταν οι εποχές που ήταν μόδα οι επώνυμοι να μιλούν για τις ερωτικές εμπειρίες τους, όχι όπως σήμερα, που μιλάνε για οικονομικές καταστροφές. Για την ιστορία, όταν έφυγε ο Μαστοράκης, την εκπομπή ανέλαβε ο Πέτρος Κωστόπουλος το 1994, με επίσης εξαιρετική επιτυχία στις τηλεθεάσεις, και την παρουσίαζε για έξι μήνες. Το Αργά επανήλθε το 2014 στο Action 24, με τον Θοδωρή Αθερίδη στον ρόλο του παρουσιαστή και τον Μαστοράκη στο κοντρόλ.  
Η νέα φουρνιά 
Κατ’ αρχάς, ας κάνουμε μια διευκρίνιση. Δεν υπάρχει καμία πρόθεση να κάνουμε σύγκριση των ξένων παραγωγών με τις ελληνικές. Θα ήταν κάπως κομπλεξικό, άκομψο και σαφώς άδικο. Δεν υπάρχουν τα budgets, δεν υπάρχουν τα λεφτά, δεν υπάρχουν glamorous stars, δεν υπάρχει χρόνος, δεν υπάρχει κόσμος. Σαφώς τα late night θέλουν -και επιβάλλεται- να έχουν μια γκλαμουριά, αλλά στην Ελλάδα θα καταλήξεις αναπόφευκτα σε ανακύκλωση των ίδιων πραγμάτων, των ίδιων αστείων, των ιδίων καλεσμένων. Και αυτό από μόνο του καθορίζει πολύ το επίπεδο και τις συγκρίσεις. Είναι σαν να συγκρίνεις τη σειρά ταινιών Hangover με την ελληνική Bachelor. Θα φανεί γελοία – και δικαίως. Ειδικά στην Ελλάδα, τα πάντα ξεκινάνε και τελειώνουν από την προσωπικότητα του παρουσιαστή. 

μια νεα αρχη
Το πρώτο επίσημα ελληνικό late night show ξεκίνησε το 2010. Την αρχή έκανε ο Πέτρος Κωστόπουλος με το Βράδυ στον Alpha, το 2010. Μια εκπομπή που αργότερα μεταφέρθηκε στον AΝΤ1 και κράτησε μέχρι το 2013. Σε αυτήν την εκπομπή ήταν η πρώτη φορά που είδαμε έναν A-list celebrity να κάνει outing σαν gay άντρας. Ο Φώτης Σεργουλόπουλος έσπασε τη μέχρι τότε μονοτονία και έφερε κάτι από Hollywood στην ελληνική τηλεόραση. Από τον Κωστόπουλο πέρασε και ο τότε rock star, οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης πριν γίνει υπουργός, ο Απόστολος Γκλέτσος παραδέχτηκε ότι «το ψάρι ψήνεται και από τις δύο πλευρές», η Μαρία Σολωμού προσποιήθηκε ότι είχε οργασμό on camera φέρνοντας σε αμηχανία τους τηλεθεατές, ενώ η Τζένη Μπαλατσινού χόρεψε oriental για τον σύζυγό της. Κοινώς, δεν υπήρχε καμία μονοτονία. 
O Πέτρος είχε δηλώσει ότι αυτό ήθελε να κάνει πάντα στην τηλεόραση. Θεωρούσε ότι αυτό θα έπρεπε να είναι το επόμενο επαγγελματικό βήμα του. Το Βράδυ είχε επιτυχία τη χρονιά που βγήκε, αλλά και αυτό γρήγορα κατέληξε στο να πρέπει να φιλοξενήσει και προσωπικότητες που ο Πέτρος δεν ήθελε - και αυτό φαινόταν. Η επιστροφή του τον χειμώνα του ’16 στον Alpha δεν ευδοκίμησε, με αποτέλεσμα να κοπεί σε 12 επεισόδια λόγω χαμηλής τηλεθέασης. 
Τον χειμώνα του 2013, ο Νίκος Μουτσινάς έκανε τη δική του απόπειρα στον Alpha να στήσει ένα late night. Κατάφερε να γυρίσει μία σειρά από επεισόδια και να φέρει ως καλεσμένη την Ελένη Μενεγάκη, αλλά κατακρίθηκε για τον τρόπο που χειριζόταν τους καλεσμένους του. Ο Νίκος Μουτσινάς είχε φιλικές σχέσεις με τη μισή showbiz και δεν είχε καμία διάθεση να φέρει σε δύσκολη θέση τους φιλοξενούμενούς του. Γεγονός απόλυτα κατανοητό, όπως απόλυτα κατανοητά και τα μονοψήφια νούμερα που έκανε και κόπηκε με συνοπτικές διαδικασίες. 
Το The 2night Show, με τον Γρηγόρη Αρναούτογλου, ξεκίνησε το 2015 και αφού ο παρουσιαστής είχε περάσει μία διετία στα Καρντάσιανς με τη Μαρία Μπεκατώρου και τον Δημήτρη Σταρόβα, το όποιο ήταν μείγμα late night show και talk show. Το The 2night Show είχε σκηνικό-αντιγραφή το τεράστιο παράθυρο του Letterman και από πίσω είχε φόντο τη Νέα Υόρκη. Αρκετά σουρεαλιστικό, να βλέπεις Σταρόβα, Αρναούτογλου και Άντζελα Δημητρίου και από πίσω τους ουρανοξύστες. Σαν τα τρως γαρδουμπάκια σε ταβέρνα και να ακούς Φρανκ Σινάτρα. Η εκπομπή του Γρηγόρη είχε ένα ντεφό. Έναν παρουσιαστή αγχωμένο, με εμμονή σε ερωτήσεις για τους gay και για προκλητικές εμπρηστικές δηλώσεις των καλεσμένων. Εκεί φιλοξενήθηκε ο Notis, o Αλέφαντος, η Τζούλια Αλεξανδράτου και η Τζένη Χειλουδάκη. Οι επιλογή του Γρηγόρη να δώσει βήμα σε ακροδεξιές απόψεις έγινε και η αφορμή να διαλυθεί η σχέση του με τον φίλο του Αντώνη Κανάκη. 

Φέτος έχουμε τον Γρηγόρη Αρναούτογλου και την Ελεωνόρα Μελέτη. Ο πρώτος ανέβασε τα νούμερα του αλλάζοντάς ώρα, και πολύ σωστά ένα τέταρτο πριν τα μεσάνυχτά, ενώ η Ελεονόρα έχει χτίσει ένα πολύ αξιοσέβαστο κοινό.