Πώς να διαχειριστείς την κριτική;

Κράτα το κεφάλι ψηλά και προχώρα!
Πώς να διαχειριστείς την κριτική;



Πότε ήταν η τελευταία φορά που το αφεντικό σου σχολίασε αρνητικά τη δουλειά σου; Πότε ένιωσες για τελευταία φορά επάνω σου τα αδιάκριτα βλέμματα των γύρω σου που ψάχνουν την παραμικρή αφορμή για να σχολιάσουν το στιλ σου, τα ρούχα σου, το μακιγιάζ και το σώμα σου; Υπάρχει κακία εκεί έξω και άνθρωποι με περίεργη συμπεριφορά.

Συνήθως είναι εκείνοι που δεν τα έχουν καλά με τον εαυτό τους. Καλώς ή κακώς, σπάνια επιλέγουν να πουν το καλό. Αντιθέτως, έχουν στο τσεπάκι τους την κακή κριτική και πολύ εύκολα μπορούν να μειώσουν κάποιον. Η ζωή, είναι ένας διαρκής αγώνας επιβίωσης. Γι’ αυτό καλά θα κάνεις να μη δίνεις περισσότερη σημασία από όσο πραγματικά αξίζει σε κακεντρεχή σχόλια, είτε προέρχονται από τον επαγγελματικό, είτε από τον προσωπικό σου περίγυρο. Μάθε να ακους και να δέχεσαι την όποια κριτική, αλλά να επιλέγεις ποια είναι εκείνα τα σχόλια που πρέπει να λαμβάνεις υπόψιν και με ποια δε χρειάζεται να ασχολείσαι καθόλου.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείς είναι αν η κριτική αυτή μπορεί να σε εξελίξει. Γίνεται για το καλό σου ή έχει απλά σκοπό να σε μειώσει και να σε πληγώσει; Κριτική κάνουν όλοι. Παντού. Στα sites, στα blogs, οι συγγενείς, οι φίλοι, η σχέση μας. Αυτό που πρέπει να σκεφτείς είναι ο πραγματικός λόγος που ασκείται κάποια κριτική. Μήπως από ζήλεια; Από ανασφάλεια; Καμιά φορά ο διευθυντής σου μπορεί να σου κάνει κριτική για τη δουλειά σου, με σκοπό να σε κάνει να προσπαθήσεις περισσότερο και να γίνεις καλύτερη. Ενδεχομένως, σε θεωρεί ικανή για ακόμα περισσότερα πράγματα και προσπαθεί με τον τρόπο αυτό να σε πεισμώσει για να τα καταφέρεις. Μπορεί ο τρόπος του να σε αγχώνει, αλλά δε γίνεται πάντα για κακό.

Όταν η κριτική είναι εποικοδομητική είναι πραγματικά χρήσιμη. Αλλά όταν γίνεται από εμπάθεια και χωρίς να υπάρχει πραγματικός και ουσιαστικός λόγος, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να μη δίνεις καμία απολύτως σημασία. Όταν κάποιος σε κατηγορήσει για κάτι, ή σου μιλήσει απότομα, οφείλει να εξηγήσει το λόγο, αλλιώς χάνει το δίκιο του και οι παρατηρήσεις του δεν έχουν καμία ουσία. Το μόνο που καταφέρνει και ίσως σε αυτό να στοχεύει, είναι να πληγώσει τον αποδέκτη και να τον μειώσει, κάνοντάς τον να νιώθει ένοχος χωρίς στην πραγματικότητα να έχει αντιληφθεί το λόγο.

Πόσο ευαίσθητη είσαι στην κριτική που δέχεσαι και πόσο σε επηρεάζουν τα λόγια τρίτων; Ήρθε η ώρα να μάθεις να τους χειρίζεσαι:

- Άκουσε προσεκτικά τι έχει να σου πει ο άλλος και προσπάθησε να καταλάβεις την πραγματική του πρόθεση. Μπορεί τα λόγια του αγοριού σου ή του αφεντικού σου να σε πληγώσουν, αλλά αν έχει δίκιο, τότε μπορεί να σε βοηθήσει να διορθώσεις τη συμπεριφορά σου ή τον τρόπο που χειρίζεσαι μια κατάσταση και να γίνεις καλύτερη.  Σε μια τέτοια περίπτωση, μάθε να ακούς την κριτική που σου ασκείται και προσπάθησε να μάθεις από αυτή.

- Απάντησε ευγενικά και ψύχραιμα. Όπως και να σου μιλήσει ο άλλος, ακόμα και αν είναι αγενής , προσπάθησε να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου και τους καλούς σου τρόπους. Καμιά φορά ένα χαμόγελο είναι η πιο αποστομωτική απάντηση.

- Μην παίρνεις κάθε σχόλιο προσωπικά. Μην χάσεις την εμπιστοσύνη που έχεις στον εαυτό σου και μην πιστέψεις ότι είσαι κακή σε αυτό που κάνεις. Πείσμωσε και προσπάθησε περισσότερο, ώστε την επόμενη φορά να τα καταφέρεις καλύτερα.

- Έλεγξε το άγχος. Πάρε μια βαθιά αναπνοή και ηρέμησε. Μπορεί μια κακή κριτική να σε γεμίζει στρες, αλλά δεν πρέπει να του επιτρέψεις να σε καταβάλλει. Μόνο κακό μπορεί να κάνει και στην υγεία και την ψυχολογία σου. Άλλωστε, για όλα υπάρχει λύση και θα τη βρεις.

- Κοίτα μπροστά. Μια κακή στιγμή δεν ακυρώνει την προσπάθειά σου ή αυτό που είσαι και έχεις καταφέρει μέχρι σήμερα. Πάρε ό,τι πρέπει να πάρεις από αυτό και προχώρα μπροστά. Την επόμενη φορά που θα «αποτύχεις», κάντο καλύτερα!

Δες εδώ πώς να διαχειριστείς τους αρνητικούς ανθρώπους που σε περιτριγυρίζουν!