Είναι το μήνυμα του 21ου αιώνα κρυμμένο μέσα σ’ ένα μπουκάλι: Μία εταιρεία έχει ανακαλύψει πώς να φέρει τις αναμνήσεις ακριβώς μπροστά απ’ τη μύτη σας. Βλέποντας τη μητέρα της να φυλάει μια μαξιλαροθήκη, για να της θυμίζει τη μυρωδιά του συζύγου της που πέθανε, αναφέρει μία 52χρονη επιχειρηματίας η Katia Apalategui στο «Agence France-Presse» αποφάσισε να δοκιμάσει την αναπαραγωγή αυτής της συνήθειας χρησιμοποιώντας αρώματα. Τώρα, μετά από χρόνια δοκιμών και λαθών, η Apalategui και οι ερευνητές στο «Université du Havre» της Γαλλίας πιστεύουν ότι έχουν εφεύρει τον τρόπο να εμφιαλώνουν τη μοναδική ανθρώπινη μυρωδιά, στρώνοντας το δρόμο για όσους θέλουν να διατηρήσουν τις ισχυρές μυρωδιές των αγαπημένων τους προσώπων.
Ενώ η συγκεκριμένη διαδικασία για την παραγωγή είναι ακόμα μυστική, η Geraldine Savary, μία χημική ερευνήτρια στο «Université du Havre», εξήγησε τα βασικά. «Παίρνουμε τα ρούχα του ατόμου, εξάγουμε το απόσταγμα της οσμής και μέσα σε τέσσερις ημέρες το ανακατασκευάζουμε σε μορφή αρώματος» είπε στο «AFP».
Σύμφωνα με την Apalategui, το προϊόν της θα παράσχει «οσφρητική παρηγοριά». Πιστεύει επίσης ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τα ζευγάρια ως δώρο την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου ή από τα παιδιά που είναι μακριά από το σπίτι, αναφέρει το «AFP». Το προϊόν θα είναι πανάκριβο. Η Apalategui λέει ότι θα πωλείται περίπου $ 600 το τεμάχιο.
Γιατί η μυρωδιά είναι τόσο ισχυρή: Η όσφρηση είναι μία από τις ισχυρότερες αισθήσεις μας, και είναι στενά συνδεδεμένη με τη μνήμη .
Πόσες φορές το άρωμα ενός παλιού πουκάμισου ή ενός λούτρινου ζώου, έφερε στη μνήμη μας συναισθηματικά πλούσιες αναμνήσεις από την παιδική μας ηλικία; Αυτό είναι γνωστό ως το «Φαινόμενο του Proust», μετά το απόσπασμα στο μυθιστόρημα του Marcel Proust «In Search of Lost Time» (Αναζητώντας το χαμένο χρόνο) που βρίσκει τον αφηγητή πλημμυρισμένο με αναμνήσεις μόλις μυρίσει το ζεστό κουλουράκι με το τσάι.
Η μυρωδιά μπορεί να μας βοηθήσει να θυμηθούμε ιστορίες της ζωής μας με περισσότερες λεπτομέρειες – και περισσότερο συναίσθημα. Η Rachel Herz, μία αναγνωρισμένη ερευνήτρια των διανοητικών νεύρων στο Πανεπιστήμιο «Brown», διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι είχαν μια ισχυρότερη συναισθηματική αντίδραση στις αναμνήσεις που προκλήθηκαν από συγκεκριμένες μυρωδιές, είπε στην «Jewish World Review» το 2004 .
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την αίσθηση της όσφρησης για να καταλάβουμε τον κόσμο γύρω μας. Απλά ρωτήστε την γραφίστρια Kate McLean, η οποία χρησιμοποιεί αρώματα για να δημιουργήσει «χάρτες μυρωδιάς» των πόλεων σε όλο τον κόσμο.
Η επιστήμη του αρώματος είναι συναρπαστική: Χάρη στην επιστήμη, τώρα ξέρουμε πώς μεταφράζεται η μυρωδιά στη μνήμη του εγκεφάλου και γιατί είναι τόσο ισχυρή.
Μια μελέτη που έγινε το 2014, υπό την ηγεσία ερευνητών του Πανεπιστημίου «Rockefeller» και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Science», διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι μπορούν να διακρίνουν περίπου 1 τρισεκατομμύριο οσφρητικά ερεθίσματα – πολύ περισσότερο από ό,τι είχαμε ποτέ σκεφτεί. (Συγκριτικά, οι άνθρωποι είναι σε θέση να διακρίνουν μερικά εκατομμύρια χρώματα και περίπου μισό εκατομμύριο τόνους μόνο, ανέφεραν οι ερευνητές).
Όταν πρόκειται για τη μνήμη όμως, υπάρχει κάτι περισσότερο από την ικανότητά μας να ανιχνεύουμε διαφορετικές μυρωδιές. Ο ιππόκαμπος, ο οποίος βοηθά τον εγκέφαλο ν’ αποθηκεύσει καινούργιες μνήμες, βρίσκεται δίπλα στον «οσφρητικό βολβό», το τμήμα του εγκεφάλου που επεξεργάζεται μυρωδιές.
Πηγή: mononews.gr