Νέο αφεντικό; Ένας οδηγός για να τα βγάλεις πέρα

Λάτρευες το παλιό σου αφεντικό αλλά τώρα καλείσαι να αντιμετωπίσεις το καινούριο. Κι αυτό μπορεί είτε να εκτοξεύσει την καριέρα σου είτε να σε στείλει σπίτι νωρίτερα.
Νέο αφεντικό; Ένας οδηγός για να τα βγάλεις πέρα



Αν είσαι από τους τυχερούς που έχουν καλή σχέση με το αφεντικό τους, τότε μπορείς να καταλάβεις πόσο δύσκολο είναι να γνωρίζεις τον αντικαταστάτη του. Εκεί που όλα κυλούν ήρεμα, έχετε βρει τον δικό σας κώδικα επικοινωνίας και πλέον σας ενώνουν ατελείωτες εργατοώρες, ξενύχτια, αλλά και πολλές επιτυχίες και χαρούμενες στιγμές, έρχεται ένας ‘ξένος’. Αυτό σημαίνει μόνο ένα πράγμα: Φτου κι απ’ την αρχή.

Υπάρχει άραγε κάποιο σενάριο πιο δύσκολο από την άφιξη ενός νέου αφεντικού; Μπορεί να είναι ακόμα χειρότερα από όσο νομίζεις. Σύμφωνα με επιστήμονες από το New York University Stern School of Business, χρειάζονται μόνο 30 δευτερόλεπτα για να σχηματιστεί η πρώτη εντύπωση και αυτές οι πρώτες κρίσεις παίζουν πιο σημαντικό ρόλο από όσο μπορείς να φανταστείς. Μέσα σε λίγα μόνο λεπτά, ο άλλος μπορεί να έχει εικόνα των αρμοδιοτήτων, της αξιοπιστίας αλλά και της συμπάθειας.

Τα τελευταία νέα σε βάζουν σε μπελάδες, μιας και είναι υπερβολικά δύσκολο να αντιστρέψεις μία κακή πρώτη εικόνα. Οι επιστήμονες αποκαλούν το φαινόμενο «πόλωση επιβεβαίωσης»: Κάθε αλληλεπίδραση μετά την πρώτη χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει την αρχική γνώμη του προϊσταμένου σου για εσένα, είτε είναι σωστή είτε όχι.

Τι πρέπει να κάνεις, λοιπόν, όταν καλείσαι να αντιμετωπίσεις ένα νέο αφεντικό; «Μέσα στις πρώτες δέκα ημέρες της άφιξής του, κάνε ένα δεκάλεπτο ραντεβού για να συστηθείς και να ενημερώσεις για τις αρμοδιότητές σου στην εταιρία» συμβουλεύει ο Michael Watkins, συγγραφέας του The First 90 Days: Critical Success Strategies for New Leaders at All Levels. «Μέσα σε αυτόν τον χρόνο, φρόντισε να μην αρχίσεις να κατηγορείς τον προκάτοχο της θέσης ούτε τους συναδέλφους σου σε μία προσπάθεια να φανείς ευγενικός, με σχόλια του τύπου ‘Χαίρομαι που είστε εδώ για να διορθώσετε κάποια πράγματα’. Μπορεί να νομίζεις ότι με το να σχολιάζεις αρνητικά τους άλλους, θα γίνεις ο έμπιστος υπάλληλος και θα σε βοηθήσει να δημιουργήσεις έναν δεσμό με το νέο σου αφεντικό, αλλά στην πραγματικότητα θα το ερμηνεύσει σαν να προσπαθείς να αποποιηθείς των ευθυνών σου. Αντί γι’ αυτή τη συμπεριφορά, και χωρίς να αναφέρεις ονόματα, δείξε τις δύο πιο μεγάλες ευκαιρίες και προβλήματα που πιστεύεις ότι υπάρχουν. Φρόντισε όμως να μπορείς να προσφέρεις εφικτές λύσεις. Έτσι δεν θα φανείς σαν να παραπονιέσαι» συμπληρώνει ο συγγραφέας.

Ένα τυπικό λάθος που κάνουν οι περισσότεροι υπάλληλοι είναι ότι πιστεύουν πως μπορούν να έχουν με το καινούριο αφεντικό τους τις ίδιες σχέσεις που απολάμβαναν με το παλιό. «Ρώτα απευθείας τον καινούριο προϊστάμενο πώς προτιμά να επικοινωνείτε – με e-mail, τηλέφωνο ή κατά πρόσωπο – και κάθε πότε θέλει να ενημερώνεται. Αφήνοντας το αφεντικό να καταλάβει ότι είσαι χαρούμενη να κάνεις τις δουλειές με τους δικούς του όρους, στέλνεις αυτόματα ένα πολύ καλό σημάδι» καταλήγει ο συγγραφέας.

 

Επιμέλεια: Μάρω Παρασκευούδη