Wild Drawing: Γιατί η κουκουβάγια του Μεταξουργείου έγινε παγκόσμιο viral

Τα graffiti του μιλούν κατευθείαν στην καρδιά. Ο σπουδαίος street artist εξηγεί στο περιοδικό Down Town τον λόγο που το έργο του έριξε το internet.
Wild Drawing: Γιατί η κουκουβάγια του Μεταξουργείου έγινε παγκόσμιο viral



 

Η γωνία της οδού Παλαιολόγου και Σάμου, στο Μεταξουργείο, δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια. Από εδώ και στο εξής οι βιαστικοί περαστικοί θα κοντοστέκονται και θα θυμούνται την ιστορία του WD, του καλλιτέχνη που έριξε το internet όταν μετέτρεψε έναν βαρετό τοίχο σε ένα συγκλονιστικό έργο τέχνης. Θα θυμούνται ακόμη τη σκοτεινή φάση της Ελλάδας και το ρητό του Jimi Hendrix «Knowledge speaks but wisdom listens/ Η γνώση μιλά, η σοφία ακούει», όπως λέει ο τίτλος του τρισδιάστατου graffiti. «Η κουκουβάγια, ως γνωστόν, είναι σύμβολο της σοφίας και σύμβολο της θεάς Αθηνάς που έδωσε και το όνομά της στην Αθήνα. Από την άλλη πλευρά η κουκουβάγια είναι διάσημη για την εξαιρετικά καλή μακρινή της όραση, ιδιαίτερα στο βαθύ σκοτάδι. Σήμερα η Ελλάδα, και όχι μόνο, βιώνει μια πραγματικά σκοτεινή φάση και νομίζω ότι είναι καιρός να θυμηθούμε όλοι, στην Ελλάδα και παντού, τη σοφία αυτού του πλάσματος» έγραψε ο καλλιτέχνης στη σελίδα του στο instagram και αυτή η φωτογραφία ταξίδεψε στα social media όλου του κόσμου, ενώ έγινε το πιο δημοφιλές thread στο reddit. 

Δεν είναι κρίμα που έγινες παγκόσμιο viral, αλλά εσύ διατηρείς την ανωνυμία σου; 

Αυτό που κάνω εγώ, όπως και όλοι οι graffiti writers ή street artists στον δρόμο, είναι παντού παράνομο. Αλλά και παράνομο να μην ήταν το ίδιο θα έκανα, δεν είμαι celebrtity. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να μοιράζομαι τη δουλειά μου με τον κόσμο, να κάνω την Τέχνη προσιτή σε όλους, να κάνω ίσως την πόλη λίγο πιο όμορφη και κάποιες φορές να προβληματίζω.

Γιατί πιστεύεις ότι το graffiti με την κουκουβάγια είχε τόσο μεγάλη επιτυχία; 

Νομίζω ότι έξω έγινε viral λόγω της τεχνικής του, της χρήσης του σημείου και του τρισδιάστατου εντέλει αποτελέσματος που εξαφανίζει τη γωνία. Στην Ελλάδα από την άλλη, έγινε viral όταν ο τύπος εδώ συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί στο εξωτερικό με το συγκεκριμένο έργο, και ως θέμα μίλησε στο παρελθόν των Ελλήνων και την περηφάνια που νιώθουν γι’ αυτό. 

Ποιο είναι το πιο ωραίο σχόλιο που διάβασες;

Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση είναι ένα σχόλιο στην ανάρτηση του έργου στη σελίδα μου στο facebook από κάποιον στο Τέξας που έγραψε: «Είναι πραγματικά εξαιρετικό. Το είδα στο facebook, ενώ περίμενα στην ουρά για να ψηφίσω στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ. Τόσο επίκαιρο». Προφανώς, αναφέρεται στην «early voting» ψηφοφορία που εφαρμόζεται στις περισσότερες Πολιτείες των ΗΠΑ.

Αλήθεια πόσες ώρες/ μέρες σου πήρε για να το δημιουργήσεις;

Συνολικά πέντε μέρες και περίπου 40 ώρες. 

Πες μου μια δυνατή εμπειρία που έχεις ζήσει ζωγραφίζοντας στους δρόμους. 

Όταν το 2015 έφτιαχνα την τοιχογραφία «No Land for the Poor» κι έγραφα την αφιέρωση, ένιωσα ένα χτύπημα στην πλάτη. Γύρισα και είδα έναν άνθρωπο να μου λέει «Ευχαριστώ φίλε μου για το δώρο» και όταν τον ρώτησα γιατί, μου είπε «Γιατί είμαι άστεγος». 

No land for the Poor, Αθήνα 2015

Και μια δυσάρεστη στιγμή;  

Μια άσχημη στιγμή ήταν πριν από μερικά χρόνια, όταν με συνέλαβαν και πέρασα δικαστήριο για τη ζωγραφική μου στον δρόμο.

Τι πρέπει ν’ αλλάξει στην Ελλάδα για να βάλουμε την κουλτούρα του graffiti στη ζωή μας;

Νομίζω πως η κοινωνία και εδώ στην Ελλάδα είναι αρκετά δεκτική γι’ αυτή τη μορφή τέχνης στον δημόσιο χώρο, που αποτελεί και το νέο ρεύμα στην τέχνη σήμερα. Νομίζω πως για να μπει αυτή η τέχνη στη ζωή μας σημαντικός είναι ο ρόλος του σχολείου. Για να καταλάβεις πώς αντιμετωπίζεται το street art στο εξωτερικό: Πρόσφατα έλαβα ένα e-mail από ένα δωδεκάχρονο μαθητή στη Γαλλία που ζητούσε κάποιες πληροφορίες για ένα έργο μου στην Αθήνα που το είχε επιλέξει για μια εργασία του στο σχολείο σχετικά με το street art. Από την άλλη πλευρά, η επίσημη πολιτεία, δήμοι κ.λπ. θα μπορούσαν να βάλουν δυναμικά αυτή την τέχνη στην καθημερινότητά μας και παράλληλα να στηρίξουν οικονομικά τους καλλιτέχνες με αναθέσεις έργων για παράδειγμα. 

Εσύ αμείβεσαι για τις δουλειές σου στον δρόμο; 

Όχι ούτε αμείβομαι ούτε έχω σπόνσορες, όλα τα έξοδα είναι μόνο από την τσέπη μου. Και όταν πρόκειται για φεστιβάλ -τουλάχιστον στην Ελλάδα- αυτό που κάνουν είναι να βάζουν τα υλικά όχι όμως να πληρώνουν τον καλλιτέχνη είτε γιατί δεν έχουν πόρους όπως π.χ. «Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών» στο πλαίσιο του οποίου ζωγράφισα την τοιχογραφία με την κουκουβάγια, είτε γιατί ουσιαστικά δεν σέβονται τον καλλιτέχνη, δεν έχουν μάθει να πληρώνουν για τη δουλειά του και θεωρούν ότι του κάνουν διαφήμιση. Πέρα όμως από αυτά που κάνω στον δρόμο και είναι για όλους, η ζωγραφική είναι η μόνη δουλειά μου. Οπότε αν κάποιος θελήσει τοιχογραφία μου σε δικό του χώρο, εννοείται πως δεν το κάνω τσάμπα.

Σε ποιο project δουλεύεις αυτή την περίοδο;

Δουλεύω παράλληλα για δύο solo shows του 2017 στο εξωτερικό. 

Who is who 

O WD, γνωστός και ως Wild Drawing, είναι γεννημένος στο Μπαλί της Ινδονησίας και έχει πτυχία στις Καλές Τέχνες και στις Εφαρμοσμένες Τέχνες. Η δράση του στον δρόμο ξεκινάει το 2000, παρά το γεγονός ότι ποτέ δεν έπαψε να δουλεύει στο εργαστήριό του. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις ή φεστιβάλ σε Ασία, Ευρώπη και ΗΠΑ, ενώ έργα του έχουν συμπεριληφθεί σε διεθνείς εκδόσεις για τη street art. Ο WD την τελευταία δεκαετία ζει κι εργάζεται στην Αθήνα. 

Πηγή: Περιοδικό Down Town 

Φωτογραφίες: ©Wild Drawing